Introducere
Nu de foarte mult timp, și în țara noastră, din ce în ce mai mulți oameni vor să să „meargă” pe apă din diferite motive.
Pentru unii, este nevoia de a fi singuri, departe de problemele cotidiene, în timp ce pentru alții este o oportunitate de a socializa.
Unii merg cu barca din entuziasm, alții pentru a se relaxa la pescuit, pentru a admira miracolele naturii, iar alții pentru provocările psihice sau fizice pe care le generează contactul cu un mijloc de deplasare nou într-un mediu incitant.
Poate fi, de asemenea, o oportunitate de a vă manifesta independența, de a vă bucura că lucrați în echipă sau de a scăpa de responsabilitățile profesionale cotidiene.
Vă puteți bucura de plimbare cu barca aproape oriunde este un luciu de apă accesibil bărcii. Marea, desigur, este cea mai tentantă, feerică, dar uneori crudă, însă există o mulțime de oportunități pentru plimbări cu barca pe ape interioare: lacuri, canale, râuri sau Dunărea cu Delta sa mirifică.
Rezultă din ceea ce am arătat anterior că ambarcațiunile de agrement sunt proiectate să îndeplinească așteptări diferite și să opereze în condiții foarte diverse, deci sunt extrem de variate din punct de vedere constructiv și al echipamentelor cu care sunt dotate.
Cele mai mici au dimensiunea unui pat de o persoană, în timp ce cele mai mari sunt mult mai lungi, pot depăși 24m, fiind prin destinație de agrement. Cele lente vă asigură o deplasare similară cu aceea pe care care o faceți în pas vioi, în timp ce altele sunt mai rapide decât majoritatea automobilelor.
Ambarcațiunile mici au o lungime mai mică de 7-8m, de regulă nu sunt puntate, pot fi parțial sau total puntate, nu oferă condiții de trai la bord, deci poartă denumirea de bărci. Acestea, adesea, pot fi transportate pe un peridoc tractat de un automobil. Sunt dotate cu motoare inboard, dar cel mai adesea cu motoare outboard, unele putând asigura viteze până la 40 de noduri sau chiar mai mult.
Ambarcațiunile cu o lungime mai mare de 7-8m, puntate, cu spații și utilități pentru locuire la bord mai multe zile, se numesc cabinate și iahturi cu motor. Au toaletă, duș, bucătărie, una sau mai multe cabine și un salon pentru socializare. De regulă, sunt echipate cu motoare inboard. Cabinatele mai mici pot fi transportate cu peridocul tractat de un automobil, însă cabinatele mai mari și iahturile necesită un trailer tractat de un autovehicul mai puternic.
Pentru a obține plăcerea și bucuria când navigați, trebuie să înțelegeți fenomenele care guvernează navigația cu motor, să stăpâniți marinăria și să aveți deprinderi temeinice în manevra ambarcațiunii, să executați în orice condiții navigația în siguranță.
Conducătorul ambarcațiunii de agrement cu motor (schiperul) este responsabil pentru siguranța ambarcațiunii și a tuturor persoanelor de la bord. Schiperul și echipajul trebuie să știe:
1. Marinărie: conducerea ambarcațiunii cu motor presupune controlul asietei; înțelegerea foarte bună a modului în care se guvernează o ambarcațiune cu motor inboard, outboard sau cu jet; stăpânirea tehnicii glisării și planării în siguranță pe timpul navigației cu viteză mare; pe timpul navigației cu viteză să aveți siguranța pentru oprirea motorului (kill-cord) legată de vesta de salvare sau picior.
2. Siguranța: măsurile de siguranță previn accidentele; folosiți echipamente adecvate la bord; mențineți permanent veghe vizuală de jur împrejurul ambarcațiunii; amarați toate obiectele de la bord; trebuie să fiți atent la navele din jur și să apreciați direcția de deplasare a acestora, luați din timp măsuri de evitare a coliziunii în toate împejurările; un schiper vrednic nu ignoră semnalele sonore sau luminoase date de nave, el nu acționează „amatoricește” față de pericolele de navigație înscrise în hărți, nu trece cu vederea semnele schimbării vremii, curajul nu poate înlocui ignoranța; purtați veste de salvare potrivite.
3. Cunoașterea vremii și zonelor în care veți naviga: înaintea ieșirii pe apă informați-vă despre zona în care urmează să navigați și prognoza meteo; pe timpul croazierei monitorizați vremea, mareea, starea mării, vizibilitatea.
4. Planificare și organizare: faceți un plan al ieșirii pe apă și un plan de rezervă, cu excepția ieșirii de scurtă durată, pe care să-l lăsați unui cunoscut, prieten, rudă; evaluați pericolele posibile care pot fi întâlnite; folosiți liste de verificare (checklists) pe timpul pregătirii.
5. Lucrul în echipă: lucrul în echipă este cel mai important, îndeosebi pe iahturi, unde o singură persoană nu poate să le facă pe toate; limbajul non-verbal, precum semnalele date cu brațele, pot fi de mare ajutor pe vânt și zgomot puternic, când comenzile vocale nu pot fi auzite sau înțelese.
6. Prevederea: luați la bord suficient combustibil pentru croaziera planificată, 20 procente în plus; pe ape interioare telefonul mobil cu o baterie de încredere pentru perioada ieșirii pe apă este potrivită, însă pe mare este necesară o stație radio pe VHF.
7. Politețe și etichetă în iahting: cea mai importantă persoană la bord este schiperul, ascultați-l și executați prompt comenzile acestuia; înainte de plecarea de la ponton, schiperul va prelucra regulile de comportare la bord și modul de acțiune în caz de urgență; la bord, comportați-vă după regula „o mână pentru tine o mână pentru barcă”; cereți, la acostarea în marină, permisiunea să vă legați de alt iaht și anunțați la plecare; nu treceți prin cockpitul unui iaht pentru a ajunge la iahtul dumneavoastră, aveți grijă să nu murdăriți sau zgîriați puntea cu încălțămintea; nu faceți petreceri zgomotoase în marină; noaptea, cînd vă deplasați la iaht cu tenderul, folosiți ramele, nu faceți gălăgie și nu îndreptați lumina lanternei spre geamurile iahturilor; mențineți curățenia și ordinea la locul de acostare, nu lăsați lucruri de care se pot împiedica cei care trec pe ponton; cel care ancorează ultimul trebuie să se asigure că nu interferează cu spațiul în care girează la ancoră celelalte iahturi; asigurați-vă că ancora nu va grapa.
8. Să aplicăm prevederile legilor țării, regulamentelor de navigație, să protejăm mediul înconjurător: însușiți-vă prevederile COLREG și RND și aplicați-le cu strictețe; respectați prevederile Legii apelor, Legii privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, zonei contigue şi al zonei economice exclusive; Legilor 191/2003 și 876/2007 privind infracținile și contravențiile în domeniul naval; nu aruncați peste bord plastic, produse petroliere, gunoiul de la bord; credeți că Pămîntul este o ființă vie și, dacă avem grijă de el și el va avea grijă de noi.
9. Navigația de plăcere și bucuria: pe ape interioare sau în largul mării, chiar pe o mare ușor montată, când ai familia sau prietenii la bord, trebuie să ai mereu în atenție siguranța iahtului și a celor de la bord; schiperul aflat la cârmă nu poate ignora faptul că lipsa de competență nu poate fi înlocuită decât cu competență, pe care trebuie să o sporim învățând mereu pentru a obține bucuria navigației în siguranță.
10. Drumul spre Marea cea Mare și ambarcațiunile de agrement (navele mici)
În 1990, România avea o Flotă Maritimă cu capacitatea de transport de 5,6 milioane tdw, ceea ce o clasa pe locul cinci în lume, și o flotă de pescuit expediționar oceanic care aducea anual în țară 150 000 tone de pește. Atunci când cufărul comorilor României a fost spart, dinăuntru și dinafară, cele două flote au dispărut. Transportul pe apă este cel mai ieftin și asigură creșterea bunăstării prin realizarea unor legături comerciale extinse, spre toate zările.
Eu cred că cei care se aventurează pe ape, schiperii și echipajele navelor mici, prin cunoștințele marinărești dobândite, își vor aduce contribuția la dezvoltarea conștiinței maritime a națiunii noastre, vor înțelege necesitatea și importanța drumului spre Marea cea Mare.
Capitolele Manualului conducătorului ambarcațiunii de agrement cu motor
Introducere………………………………………………………………………….….. 9
Capitolul I Confort și siguranță la bordul ambracațiunii cu motor……………………………. 13
Capitolul II Construcția ambarcațiunii de agrement cu motor ………………………………..29
Capitolul III Parâme, noduri și matelotaj……………………………………………………………. 107
Capitolul IV Instalația de propulsie cu motor, instalțiile de la bordul
ambarcațiunii de agrement………………………………………………………………………………….123
Capitolul V Cunoștințe de bază și proceduri în navigația cu motor………….…………167
Capitolul VI Plecarea de la ponton…………………………………………………………………….207
Capitolul VII Navigația pe ape interioare, navigația cu viteză……………………….217
Capitolul VIII Navigația pe mare………………………………………………………229
Capitolul IX Ancorarea și legarea la geamandură, virarea ancorei și plecarea
de la geamandură, remorcarea……………………………………………………….… 273
Capitolul X Meteorologie………………………………………………….…………..285
CAPITOLUL XI Acostarea la ponton sau cheu……………………….…….………..299
CAPITOLUL XII Transportul ambarcațiunii cu peridocul…………..……………… 313
CAPITOLUL XIII Întreținerea ambarcațiunii cu motor…………..…………………. 325
CAPITOLUL XIV Proceduri de urgență……………………………………………… 345
Pe DVD
CAPITOLUL XV Manualul aplicației……………………………………….……….377
Bibliografie…………………………………………………………………………………………………….. 398
Clasa D – Aplicații de învățare și autotestare: Marinărie; Conducere și manevră; RNDu; Primul ajutor medical
Clasa C – Aplicații de învățare și autotestare: Marinărie; Conducere și manevră; Colreg; Navigație; Primul ajutor medical
Simulatoare: Manevra ambarcațiunii cu motor; Manevra ambarcațiunii cu vele
Lecții: Lecția de navigație