Manevra tactica a navei in formatia navala

1. Modelul conceptual al misiunii in executarea manevrei tactice a navei
Deplasarea pe mare si manevrele pe care le executa mai multe nave in acelasi timp si sub aceeasi comanda se numeste navigatie in comun. Navele de lupta navigheaza in comun si duc actiuni de lupta constituite in formatii si dispozitive navale.
Formatia navala (naval formation, engl.) reprezinta o reuniune a mai multor nave de acelasi tip sau de tipuri diferite, cu o dispunere geometrica precisa a navelor una fata de alta, pe directii si distante, constituita in vederea indeplinirii unor misiuni sub o conducere unica. Ea este caracteristica unor actiuni de lupta, insa si alte categorii de nave (inclusiv cele comerciale), pot naviga in anumite formatii.

Dispozitivul naval este o combinatie de doua sau mai multe formatii si poate fi realizat pe baza unor metode liniare sau circulare.

Gruparea tactica (task force, engl.) se compune din doua sau mai multe grupuri care actioneaza in comun, pentru executarea misiunilor de lupta.
Grupul tactic (task group, engl.) se compune din doua sau mai multe nave care actioneaza in comun, in formatii care asigura observarea reciproca, legatura directa, manevra fara pericol, conducerea optima si executarea misiunilor de lupta.
Numirea navei (call sign, engl.) indica o nava, unitate (grup), comandant – este constituit dintr-o succesiune de litere
Numarul tactic (sequence numbers, engl.). Pe timpul navigatiei in formatie, orice nava poate fi denumita prin numarul sau tactic. In cazul navigatiei in formatii simple, navele primesc numere tactice formate dintr-o singura cifra, 1,2,3…, care reprezinta, de fapt, ordinea in formatie.
Unele nave din formatie, in special cele extreme, mai pot primi urmatoarele denumiri:
-nava ghid guide/(unit guide, formation guide, line guides, engl.) – nava fata de care se aliniaza toate navele din formatie, de regula, aceasta este nava comandant
-nava din capul (ahead, engl.) formatiei
-nava din coada (rear, engl.) formatiei
-nava din flancul drept, nava care se gaseste la extrema dreapta a formatiei (nu exista la formatia linie de sir)
-nava din flancul stang, nava care se gaseste la extrema stanga a formatiei (nu exista la formatia linie de sir)
Conducerea formatiei navale este incredintata ofiterului cu comanda tactica (Officer in Tactical Command – OTC), ajutat de personal cu functii bine definite in conformitate cu misiunea incredintata. Pe timpul ducerii actiunilor acesta dispune navele in formatii adecvate care sa puna in valoare capacitatea de lupta a acestora si sa asigure si sa faca protectia fortelor proprii.
Cu formatia si dispozitivul naval se executa anumite manevre. Manevrele se executa cu formatiile navale, de regula, pentru realizarea urmatoarelor scopuri:
-schimbarea drumului, cu mentinerea formatiei
-schimbarea formatiei, cu mentinerea drumului
-schimbarea simultana a drumului si formatiei
-schimbarea relevmentului formatiei
-schimbarea orientarii liniei formatiei
-schimbarea distantelor intre nave, strangerea sau largirea formatiei navale

Pentru executarea manevrelor cu formatia de nave pot fi folosite diferite procedee, dintre care cele mai utilizate sunt urmatoarele: -procedeul intoarcerilor
-procedeul variatiei vitezelor
-procedeul distantelor minime

Pentru a asigura o sistematizare coerenta in functie de criteriul scopului si tipului formatiei rezultat in urma manevrei, am clasificat manevrele cu formatia astfel:
-manevra formatiei pentru schimbarea drumului
-manevre pentru trecerea formatiei in linie de sir
-manevre pentru trecerea in formatie linie de front
-manevre pentru trecerea in formatie linie de relevment
-manevre pentru trecerea in formatia in unghi
-manevre pentru trecerea in formatia diamant

In practica navala din NATO, manevrele tactice ale navelor in formatie sunt clasificate astfel:

-Intoarcerea (turn, engl.) – este manevra folosita pentru formatiile in linie sau circulare in care toate navele isi schimba drumul simultan si mentin relevmentul adevarat constant la nava ghid (guide. engl.).
-Mentinerea formatiei (corpen, engl.) – este manevra pe care o executa formatia in care navele isi schimba drumul in asa fel incat, la terminarea manevrei relevmentul prova la nava ghid nu se schimba. Formatia circulara si linie de relevment nu executa aceasta manevra.
-Schimbarea formatiei (changing formation, engl.) Manevra tactica a navelor se executa la anumite semnale si dupa reguli stricte care sunt prevazute, de regula, in documente clasificate.

2. Descrierea simulatorului informatic pentru manevra tactica a navei in formatie
2.1. Scopuri didactice realizate:
a. generale
-transmiterea cunostintelor privind modul de organizare si desfasurare a activitatilor la bord pe timpul navigatiei in formatia navala si desfasurarii actiunilor de lupta
-inchegarea lucrului pe puntea de comanda in vederea executarii cu precizie a semnalelor primite

b. comandantul navei
-dezvoltarea priceperii de a organiza si conduce lucrul echipei de pe puntea de comanda
-executarea cu precizie a semnalelor primite pentru manevra navei

c. echipa comandantului
-dezvoltarea capacitatii de a executa calculele cinematice corecte pentru executarea manevrei navei in formatie
-interpretarea imaginii radar in scopul luarii deciziei
-dezvoltarea abilitatii de a lucra cu Codul de semnale tactice si de manevra sau MTP1 Vol. (Multinational Maritime Tactical Signal and Maneuvering Book)

2.2. Cerinte tehnice pe care le indeplineste simulatorul informatic pentru manevra tactica a formatiei navale
Pentru indeplinirea scopurilor prezentate mai sus, simulatorul informatic indeplineste urmatoarele cerinte tehnice:
-functioneaza intr-o retea de calculatoare (maxim 7), fiecare sistem de calcul reprezentand o nava
-datele si informatiile intre nave (sistemele de calcul) sunt transmise in timp real
-permite stabilirea la inceputul simularii a unui numar variabil de nave (1-7, s-a optat pentru acest numar maxim pentru a asigura generarea unei formatii diamant cu doua corpuri)

Prin datele transmise in reteaua de calculatoare se pot da semnale dupa documentele de conducere a formatiei navale atat NATO, cat si nationale, pentru a se lua urmatoarele formatii navale: linie front (la tribord, la babord – stransa, largita sau deviata), linie de sir (normala, rasturnata – stransa, largita sau deviata), linie de relevment/esalonata (in relevment adevarat sau relevment prova Bd,Td – stransa, largita sau deviata), diamant, circulara sau dispozitive navale.

d. pozitiile initiale ale navelor din subordine sunt fixate de catre conducatorul exercitiului, daca nu, sunt luate cele implicite
-introducerea datelor evolutive ale navelor (DNi – drumul unei nave, VNi – viteza unei nave) se face cu ajutorul unor instrumente care simuleaza timona si telegraful pentru masini la fiecare nava din formatie, cu mouse-ul sau un joystick volan
-navele simuleaza giratia, precum si inertia la modificarea vitezei prin trepte de viteza
-conducatorul exercitiului poate transmite semnale scrise catre toate navele din formatie in format text, care se afiseaza la toate navele din formatie
-conducatorul exercitiului poate transmite semnale individuale pentru fiecare nava, care sunt receptionate de catre toate navele din formatie
-fiecare nava poate transmite semnale (rapoarte catre nava comandant), care sunt receptionate de catre toate navele din formatie
-formatul semnalelor este introdus de la tastatura si formatat conform regulilor prevazute in Codul semnalelor tactice si de manevra
-nava ghid poate transmite semnale prin pavilioane saula pe care le ridica la verga si care sunt vizibile si la navele din subordine
-in reteaua de calculatoare se poate simula o retea radio cu ajutorul unor produse informatice: Netmeeting, Skype etc
-conducatorul exercitiului poate schimba nava ghid sau nava care are controlul tactic, acest fapt fiind vizibil la bordul navelor din formatie
-pe baza semnalelor transmise de catre nava ghid, comandantii de nave trebuie sa execute manevra navei
-navele in formatie au numere tactice, iar semnalele date intregii formatii navale sau individual navelor pot fi introduse fara a opri sistemul de simulare
-parametrii de miscare ai navelor (DNi-drumul adevarat, VNi-viteza, d-distanta, Ra-relevmentul adevarat) sunt afisati simultan pentru toate navele din formatie in raport cu nava comandant, sau cu oricare din nave, in timp real din zecime in zecime de secunda, pe radarul fiecarei nave
-formatia de nave si evolutia dinamica a acesteia sunt afisate optional in coordonate carteziene sau coordonate polare/radar (la optiunea conducatorului exercitiului)
-se pot introduce in sistem diferite tinte a caror pozitie, drum si viteza pot fi modificate de catre conducatorul exercitiului
-pe ecran, tintele sunt reprezentate prin semne conventionale si culori specifice AN3
-incheierea exercitiului se poate face cu un program separat, „replay” la manevrele efectuate, pentru analiza post exercitiu
-viteza de desfasurare a exercitiului poate fi modificata prin compresia timpului, factor de multiplicare introdus de la nava ghid

Schema bloc a simulatorului. Date de intrare iesire. Fluxul datelor
mtn1Posturile de lucru sunt conectate pentru transmiterea datelor prin programarea socket-ilor.
Fluxurile de date sunt transferate intre posturile de lucru folosind protocolul TCP/IP in timp real in pachete de date, cu o rata de timp data de viteza cu care a fost conceput ciclul de calcul al datelor.
Coordonatele carteziene ale tuturor navelor sunt calculate in dinamica data de rata de timp 300 ms pe statia de lucru/nava ghid si transmise navelor din subordine.
Intre nave /sistemele de calcul se transmit urmatoarele date:
-DNi – drumul navei
-VNi – viteza navei
-xNi, yNi – pozitia in coordonate carteziene
-xTi, yTi – pozitia tintelor
-si – semnale pentru conducerea formatiei navale
mtn23.4 Descrierea interfetelor cu utilizatorul de la posturile de lucru
3.4.1 Postul de lucru/Nava ghid
Pentru a asigura operarea functiunile au fost grupate pe urmatoarele module:
-listele pentru transmiterea semnalelor la navele din subordine. Acestea contin semnale conform Codului semnalelor tactice si de manevra. Semnalul este formatat conform Codului semnalelor tactice si de manevra.
-modulele de conectare (in total 6, cate unul pentru fiecare nava), pentru conectarea, primirea datelor despre nava din subordine si afisarea semnului conventional al navelor din subordine in coordonate carteziene sau radar
-modulul pentru fixarea numarului de nave din subordine, tinte si pozitiile relative ale acestora fata de centrul ecranului
-Modulul pentru transmiterea semnalelor cu pavilion
-modulul pentru alegerea modului de introducerea parametrilor de miscare (mouse sau joystick)
-modulul pentru indicarea/modificarea pozitiei navei ghid/guide pe.ecran (coordonate carteziene) arata in pixeli pozitia acesteia
-modulul pentru vizualizarea parametrilor de miscare ai navelor din subordine
-modulul pentru comprimarea timpului (multiplicarea vitezei de rulare) – asigura accelerarea rularii cu un numar intreg
-casetele de afisare a starii conexiunii cu navele din subordine
-modulul pentru modificarea drumului si vitezei navei ghid – are in compunere timona cu axiometrul carmei si telegraful masini
-modulul casete de afisare a vitezei si drumului navei
mtn3De la postul de lucru nava ghid se transmit de catre conducatorul exercitiului semnale conform Codului semnalelor tactice si de manevra pe care navele din subordine trebuie sa le decodifice, sa execute manevra cinematica prin schimbari de drum si de viteza pentru a executa ordinele primate.
Ordinele pot fi transmise prin pavilioane saula, text sau intro retea radio circulara simulata pe reteaua de calculatoare.
De la acest post conducatorul exercitiului poate schimba formatia pentru a prelucra misiuni specifice, poate decide daca formatia este vazuta de catre comandantii navelor din subordine in coordinate carteziene (pe harta) sau (pe ecranul radarului) in coordonate polare.
mtn43.4.2. Descrierea componentei simulatorului unei nave din subordine
Posturile de lucru/nava in subordine sunt identice
Ecranul postului de lucru este asemanator cu cel al navei ghid, cu deosebirea ca asigura numai relatia cu nava ghid. La acest tip de interfata este specific modulul pentru afisarea drumului si vitezei navei ghid. In acest modul, in casetele de editare se afiseaza in timp real drumul si viteza navei ghid.
De asemenea fiecare nava din subordine poate transmite semnale text prin reteaua de calculatoare care se afiseaza in zona transmitere primire mesaje.
mtn5

Intoarcere la pagina Carti.